info@imtmc.ir (۰۲۱) ۴۵۱۴۱۰۰۰

مدیریت برنامه‌ها، پروژه‌ها و طرح‌ها

مطالعه امکان­سنجی، طراحی مدل کسب ­وکار، طراحی و مدیریت استراتژی و کنترل برنامه‌­ها و پروژه­‌ها از جمله خدمات مورد ارائه شرکت فناوری و مدیریت روز ایرانیان در حوزه مدیریت برنامه‌ها، پروژه‌ها و طرح‌هاست.

در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور خدمات قابل توجهی توسط شرکت فناوری و مدیریت روز ایرانیان ارائه شده است. از جمله می‌توان به مدیریت طرح راه‌اندازی و توسعه دپارتمان بازاریابی سازمانی در شرکت ارتباطات سیار ایران و مدیریت طرح توسعه دفتر مدیریت پروژه در شرکت مخابرات ایران اشاره کرد. در ذیل به شرح مختصری از این دو طرح پرداخته شده است. 

۱. مدیریت طرح راه‌اندازی و توسعه دپارتمان بازاریابی سازمانی در شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)

طرح راه‌­اندازی و توسعه دپارتمان بازاریابی سازمانی همراه اول (B2B) که بیش از ۳ سال به طول انجامید با استخدام بیش از ۱۰۰ کارشناس خبره در حوزه‌­های کاری مختلف بازاریابی، فروش، خدمات مشتریان، IT و فرآیندها و انجام ۱۲ بخش ذیل به اتمام رسید.

  • استراتژی شرکتی و ارزش پیشنهادی
  • خرید و تجهیز ساختمان شرکت
  • طراحی فرآیندهای سازمانی
  • طراحی و پیاده­‌سازی نرم‌­افزارهای شرکتی
  • نیازمندی­های شبکه و IT
  • استخدام و توسعه منابع انسانی
  • طراحی و پیاده­‌سازی برنامه قیمت­‌گذاری
  • تعریف راهکارهای استاندارد برای مشتریان شرکتی
  • تبلیغات و بازاریابی
  • مدیریت مشتریان سازمانی
  • فروشگاه­‌ها و کانال­‌های غیرمستقیم فروش
  • مدیریت مشتریان موردی

در قسمتی از این پروژه، از دانش و تجربه شرکت مشاور Sofrecom نیز در کنار تیم شرکت فناوری و مدیریت روز ایرانیان استفاده شد. سایر فعالیت­‌هایی که علاوه بر موارد فوق در پروژه­ توسعه دپارتمان بازاریابی سازمانی در حال انجام بود می­‌توان به پروژه CBS (Convergent Billing System) ،CRM (CustomerRelationship Management) ،BI ‪(Business Intelligence)‬ با شرکت Ericsson و همچنین پروژه MVNE با شرکت Sisteer اشاره کرد.

 

۲. مدیریت طرح توسعه دفتر مدیریت پروژه در شرکت مخابرات ایران

هدف از ایجاد دفتر مدیریت پروژه، کنترل، نظارت و حمایت از توانمندی‌های مدیریت پروژه سازمان، متناسب با هنجارهای فرهنگی سازمان است. کلیه اقدامات این دفتر در راستای بهبود مدیریت پروژه سازمان به نحوی انجام می‌شوند که عملکرد پروژه‌ها در راستای بهبود عملکرد کسب‌وکار سازمان در سطح کلان صورت گیرد.

مدیریت طرح توسعه دفتر مدیریت پروژه در شرکت مخابرات ایران، پروژه‌­ای است که به مدت یک سال در شرکت مخابرات ایران به طول انجامید. شرکت فناوری و مدیریت روز ایرانیان، پس از استقرار در محل شرکت، به بررسی و ارزیابی وضعیت موجود شرکت مخابرات ایران پرداخت. در فاز ارزیابی، دفتر مدیریت پروژه از منظر ساختار سازمانی، نیروی انسانی، شرح خدمات، استانداردها و متدولوژی‌ها و همچنین ابزارهای مورد استفاده برای گزارش‌گیری و پیگیری امور بررسی شد. وجود پیچیدگی‌های زیاد و بالا بودن تعداد پروژه­‌های در حال اجرا در شرکت مخابرات ایران، لزوم توسعه دفتر مدیریت پروژه را بیش از پیش ضروری ساخت.

در بخش اقدامات، فعالیت‌های تیم شرکت فناوری و مدیریت روز ایرانیان برای رفع مشکلات شناسایی شده در فاز ارزیابی، و سازمان­دهی کلیه فعالیت­‌های شرکت مخابرات ایران جهت سوق به برنامه ره­نگاشت ۵ ساله و اولویت‌های ۲۷گانه معرفی شده توسط مدیرعامل محترم شرکت مخابرات ایران، برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

در این بخش تیم مشاور، تغییرات ساختاری لازم را ایجاد کرد، خدمات دفتر مدیریت پروژه را توسعه داد و پیشنهاد ایجاد ساختار برای مدیریت اولویت‌ها را ارائه‌ کرد. سپس ضمن اصلاح ابزارهای موجود و ترویج استفاده از آنها، ابزارهای جدیدی برای ساختاردهی به فعالیت‌ها، گزارش‌گیری و پیگیری آنها طراحی کرد و در سازمان ترویج داد. همچنین با توجه به نیازهای آموزشی شناسایی شده در نتایج فاز ارزیابی، پیشنهاد آموزش PMBOK و نرم‌افزار MSP ارائه‌ شد و پکیج آموزشی پیشنهادی، ارائه و اجرا شد. به این ترتیب با ایجاد زبان مشترک بین کارکنان دفتر مدیریت پروژه و تیم‌های پروژه، متدولوژی مدیریت پروژه مناسب شرکت مخابرات ایران ایجاد شد.

به‌­طور کلی شرکت فناوری و مدیریت روز ایرانیان جهت توسعه دفتر مدیریت پروژه در شرکت مخابرات ایران، ۷ فاز اصلی ذیل را جهت نیل به اهداف سازمان در برنامه کاری خود قرار داد.

  • ارزیابی وضعیت موجود
  • تهيه دستورالعمل‌هاي مورد نیاز در حوزه‌ مديريت پروژه
  • طراحی فرمت‌های مورد نیاز برای مکانيزاسيون سامانه مديريت پروژه
  • برنامه‌ریزی فعالیت‌های پروژه‌ها
  • آموزش کارکنان
  • راه‌اندازی دفتر مدیریت پروژه
  • توسعه تیم PMO